onsdag den 18. september 2013

Musik #1

Overvejede at kalde det her et eller andet vildt fancy, som bare var super catchy. Det var lige indtil jeg kom i tanke om hvad kernen egentligt var, og hvor irrelevant det så var.
Det her skal handle om musik, og intet andet, for det er nok i sig selv. Det bliver et nyt koncept her på bloggen, men det er jo på ingen måde noget nyt i blogosfæren. Ligesom med min "Livets små glæder" som heller ikke er originalt - shit jeg er uoriginal! bliver det noget, jeg bare lige smider herind når jeg har lyst og når inspirationen er over mig. Det der med faste tidspunkter fungerer alligevel aldrig ret godt for mig :b

I denne omgang vil jeg dele nogle af de sange, som konstant kører i baggrunden når jeg studerer. Jeg har aldrig været særligt god til at håndtere stilhed, og eftersom 100 siders engelsk grammatik aldrig har været det mest spændende, har jeg det bedst med noget til lige at lette stemningen (:

First up i denne omgang er danske Ulige Numre. De blev lynhurtigt landsdarlings med nummeret København, og så udgav de her for en måned tid siden deres vanvittigt anmelderoste debutalbum Nu Til Dags.
Jeg er svært tilbøjelig til at give anmelderne ret i denne omgang, for det er virkelig et godt album. Jeg blev især hurtigt betaget af nummeret her, "Dansk Vejr", som bare er så passende. Vi går altid og snakker om vejret, så hvorfor ikke lave en sang om det? Jeg er begejstret (:
Personligt har jeg dog måtte indse, at det simpelthen ikke duer til at læse til ja, så det passer faktisk slet ikke ind her.. Jeg kan simpelthen ikke koncentrere mig om teksten, hvis jeg lytter til dansksproget musik. Har lige brug for den distance der trods alt er, til engelsk.


Næste levende billede er fra engelske Arctic Monkeys nye album AM. Endnu engang skyldes min opmærksomhed en god anmeldese, og igen må jeg give de kloge mennesker ret. AM er et stille og roligt rockalbum med den velkendte Arctic Monkeys-lyd, som jeg altid har nydt på afstand.
"R U Mine" som jeg har valgt her, er bare ét ud af mange gode numre på pladen, men jeg synes det er ret repræsentativt, og så lyder det bare drøngodt. 



Sidst men ikke mindst er vi igen tilbage i Danmark - denne gang hos Turboweekend, som jeg overgav mig til engang for et års tid siden, og som jeg har elsket lige siden. Deres rockede lyd er bare lige i øret for mig, og så er de fantastiske live!
For nogle måneder siden udgav de EP'en Shadow Sounds, som består af fem covers af deres egne numre fra tidligere plader, og så et enkelt nyt nummer.
Neverending  som jeg har valgt her var super fed i forvejen, men den nye version her, hvor den er sat ned i tempo og pillet helt ind til benet er bare perfekt.

Hvis jeg nu var ærlig/ambitiøs, så kunne jeg jo blive ved med at snakke om musik i en evighed. Jeg elsker at høre musik, og jeg ved ikke noget bedre, end tilfældigt at falde over et nyt nummer som bare skaber magi i hjertet ved første gennemlytning. Eller at genfinde gamle kendinge. Eller... Okay bare rolig, jeg skal nok forsøge at begrænse mig hehe (:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar